Vuonna 1986 levy-yhtiöt Usassa puskivat pihalle toinen toistaan söpömpiä buudelibändejä. Kun yhtyeen nimi oli Cinderella ja levyn kannessa poseerasi neljä dingoröyhelöihin puettua vävyehdokasta, ei voinut välttyä ennakkoluuloilta. Vielä kun lehdistö toitotti bändin olevan itsensä kaikkien permanenttirokkareiden äidin Jon Bon Jovin löytämä, ei voinut yhtyeen esikoislevyn olettaa sisältävän muuta kuin siirapilla kuorrutettua hapsutakkiheviä àla Poison ja kumppanit. Ei pidä ymmärtää allekirjoittanutta väärin. En kuulu siihen junaan, jossa istuu päivätyökseen tukkaheviä haukkuvia viisastelijoita, joiden mielestä ylisuureksi paisunut 80-luvun L.A.-skene tappoi ns. oikean hevin. Ei pojat ei! Minulla oli itsellänikin 80-luvulla olkatoppaukset ja permanentti, jota tosin silloin kutsuttiin miehillä loivaksi pehmennykseksi :)
Metal Hammer -lehti mainosti levyä koko sivullisella otsikolla parhaimpaan Ray Charles-tyyliin: Night Time is The Right Time to Rock! Ja näinhän se on. MTV:n ja musiikkivideoiden kultaisena kautena myös Cinderellan esikoinen sai runsaasti näkyvyyttä videoiden myötä, joista ensimmäisenä iskuhittinä maailmalle esiteltiin Shake Me. Tämä ei vielä räjäyttänyt pankkia. Levy-yhtiön liituraitamiehet olivat pettyä sijoitukseensa ja saivat Jon Bon Jovin lupautumaan ottamaan Cinderellan lämppäriksi Slippery-kiertueelleen. Ei mikään paskempi kiertuediili nuorille klopeille.
Pelkät sinkkubiisit eivät tee oikeutta koko albumille. Cinderella eroaa muista aikakautensa tukkahevi-yhtyeistä sillä, ettei se oikeasti ole tukkaheviyhtye. Se esiteltiin maailmalle sellaisena, mutta yhtyeen musiikki on pohjimmiltaan lähempänä 70-luvun Aerosmithia kuin Europea tai Bon Jovia. Toki monet Los Angelesin hiuslakkayhtyeet liputtivat Aerosmithin suuntaan ja pukeutuipa jopa nahalla ja niiteillä aloittanut Kiss neonvärisiin röyhelöihin samoihin aikoihin. Ja onhan ne Jovinkin vaikutteet Springsteenissä. Mutta aniharva aikalainen kertoi juuriensa löytyvän bluesin suunnasta. Tom Keiferin sävelkynässä ja soitossa on aimo ripaus sinisävyä, joka alkoi erottua esiin enemmän levy levyltä. Jo Long Cold Winterin nimibiisi oli silkkaa bluesvääntöä vahvasti Led Zeppeliniltä lainaten ja kolmannella levyllä pesäero glamskeneen oli jo mielestäni lopullinen. Jopa niin lopullinen, että olen monen kuulleen sanovan vierastaneen Heartbreak Station levyä sen erilaisuuden takia. No eihän se enää myynytkään edeltäjiensä tahtiin.
Siinä missä Steven Tyler sai jatkuvasti kuulla vertailua Mick Jaggeriin ulkonäkönsä takia, voisi Tom Keiferiä luulla Tylerin kaksoisolennoksi. Vertailulta ei voinut välttyä, kun Keifer näytti 80-luvun lopulla hankkineen esiintymiskuteensakin suoraan Tylerin garderobista ja lavaliikehdintäkin oli lähes identtistä kalukukkaron esittelyä.Katsokaapa vaikka alla olevalta videolta. Samoin laulutyyli muistuttaa hyvinkin toisiaan. Keifer jopa imitoi Tylerin "käkätykset" itselleen. Aitoa tai ei, mutta hyvältä se joka tapauksessa kuulostaa.
Jos et ole koskaan kuullut tältä levyltä kuin noita edelläkerrottuja singlelohkaisuja, kannattaa kuunnella koko levy. In From The Outside, Once Around The Ride, Nothin`For Nothin`ja varsinkin nimibiisi Night Songs löyvät kuin Puolimatkan raksan raudottaja lekalla. Suosittelen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti