Onkin vierähtänyt tovi siitä, kun olen viimeksi paneutunut vinyylin
rahinaan näillä hoodeille. Rollareista olen kirjoittanut täällä ennenkin loistavan Steel Wheels-kiekon merkeissä. Tänään pitkästä aikaa yritin
kuunnella vuoden -83 Rollari-tuotosta Undercoveria. Tosiaankin yritin.
Kyllä lätty läpi tuli kahlattua ja samalla sain avarilla pitkin poskia
muistutuksen siitä miksi tämä ei ole se levy, joka tulee kaivettua esiin,
kun haluaa kuunnella Glimmer Twinsien tekeleitä.
Undercoveria
edeltänyt Tattoo You (1981) on eittämättä parasta 80-luvun Stonesia jo
edellä mainitun Steel Wheelsin (1989) ohella. Siitäkin huolimatta, että
Tattoo You:lla biisit olivat vanhoja, osin muilta levyiltä ylijääneistä
työstöjä. Undercoverille bändi, tai lähinnä Jagger, halusi löytää uuden
saundin ja samalla uudistaa yhtyettä paremmin 80-luvun MTV-aikaan
sopivaksi. Ongelmaksi muodostui vain se, ettei Mick Jaggerin kollega
Keith Richards jaksanut innostua tätä kaikesta new wave -hölmöilystä vaan
yritti sitkeästi pitää kiinni bändin rock- ja bluesjuurista. Herrojen
eripura saa levyn kokonaisuutena kuulostamaan melkoiselta sekasotkulta
keskeneräisiä biisejä, joita ei ole jaksettu työstää kunnolla loppuun
asti.

Ekana sinkkuna lohkaistu Undercover Of The Night jyskyttää eteenpäin esitellen uuden Rollarisoundin, jonka oli tarkoitus olla vaarallinen ja svengaava. Loppupeleissä se tuntuu samalta kuin VR:n vanhat tupakkivaunut. Se on vain hikinen ja nuhjuinen. Kappaleen poliittinen sanoma, joka käsittelee korruptoineen Etelä-Amerikan tilannetta, ei kuitenkaan ollut täysin uutta Stonesille. Bändi oli aiemminkin ottanut kappaleillaan kantaa. Street Fighting Man kertoi Pariisin nuorisomellakoista vuodelta 1968 ja Highwire -kappale tilitti tuntoja Persianlahden sodasta 1991. Undercover of the Nightin syntyyn innoitti myös William Burroughsin romaani Cities of The Red Night, (suom. Punaisen yön kaupungit), jota muuten saa erittäin edullisesti Sammakon kirjakaupasta. Keith Richards on myöhemmin haastattelussa kertonut kappaleen olleen täysin Jaggerin hengentuotos. Richardsin lausahdus kertonee välinpitämättömyydestä viisua kohtaan: "Mick had this one all mapped out, I just played on it"
MTV:n aikakaudella kappaleesta työstettiin Julien Templen johdolla näyttävä video, joka kuvattiin Meksikossa. Video kohadutti tietoisesti väkivaltakuvastollaan. MTV sensuroi videota ja esitti siitä leikattua versioita ja kotoinen Suosikki-lehtemme ihmetteli kissankorkuisin kirjaimin: "Menikö Rolling Stones liian pitkälle?" Markkinoinnin kannalta hieno veto peittämään levyn heikko taso lööppien ja kohun alle. Otsikot olivat myyviä ja shokkeeraavia. Rolling Stones oli osannut tämän tempun ennenkin.


Jaggerin ja Richardsin erimielisyydet kulminoituivat vieläkin pahemmin seuraavan levyn Dirty Workin (1986) kohdalla. Kumpikaan herroista ei kestänyt katsella toisen lärviä ja samoin yhdessä tekeminen Stones-nimen alla maistui puulta. Mielummin molemmat elättelivät toiveita sooloiluistaan ja muista musikaalisista seikkailuista. Vasta 1989 ilmestyneen Steel Wheelsin myötä erimielisyydet saatiin puitua pois pöydältä ja sen myötä The Rolling Stones kehtasi käyttää nimessään The-etuliitettä ilman että kukaan tuli kyseenalaistamaan yhtään mitään.
Minä pidän tästä levystä kovasti, mutta osittain se johtuu siitä, että se on ensimmäinen kuulemani kokonainen albumi bändiltä. Melkein voisi sanoa, että tämän -tai Dirty workin- jälkeen bändi aikuistui tekemään hyviä, mutta ei enää järin anarkistisia levyjä.
VastaaPoistaMukava blogi sinulla.
t: Mika, http://rajatapauksia.wordpress.com
Totta puhut, tietty uudistuminen taitaa loppua juuri tähän levyyn. Myöhemmin on Rolling Stones -levyiltä on saatu mitä on odotettu, ei isompia yllätyksiä: Tuttua ja turvallista Stonesia. Eli ei riskejä.
Poista